Wanneer je geconfronteerd wordt met een moeilijke periode in je leven, is hulp zoeken een moedige beslissing. We willen jou en je naasten hier dan ook maximaal in ondersteunen. Daarom streven we ernaar het financiële plaatje zo duidelijk en transparant mogelijk voor jullie te maken.
Bij je opname of start van je behandeling, zal de opnamecoördinator jou informeren over alle kosten die bij je verblijf en/of behandeling komen kijken. Je ontvangt een document dat ‘opnameverklaring’ heet, waarin alle financiële aspecten uitgelegd staan. Zo kan je er onder meer de bedragen terugvinden van verblijfkosten, medicatie, supplementen voor éénpersoonskamers en de erelonen van het behandelend team. Je tekent dit document nadat de opnamecoördinator je de nodige uitleg gegeven heeft. Je mag een exemplaar houden, zodat je nadien nog eens alles kan nalezen.
Als je een residentiële opname start bij ons, geef je bij het startgesprek je kamerkeuze door. Je kan kiezen voor een één-, twee- of meerpersoonskamer. Wanneer je kiest voor de éénpersoonskamer, word je daar een supplement voor aangerekend op je factuur.
Naast de opnameverklaring ontvang je ook een overzicht van diverse kosten die het ziekenhuis jou kan aanrekenen, zoals telefoon-, vervoer-, waskosten of kosten voor bijvoorbeeld aangebrachte schade.
Je mag ons alles vragen. Hieronder lijsten we alvast de meest gestelde vragen met antwoord op.
Je ontvangt elke maand een factuur, waarop je de kosten terugvindt van jouw behandeling en/of verblijf.
Deze factuur dien je te betalen binnen de 30 dagen na verzendingsdatum vermeld op de factuur.
Ja. Het grootste gedeelte van de kosten worden door de mutualiteit opgenomen. Enkel het zogenaamde ‘remgeld’ betaal je zelf. Dit staat ook duidelijk vermeld op de factuur.
Heb je geen mutualiteit, of ben je niet in de regel met je mutualiteit, dan betaal je alles zelf. Kijk dit dus indien mogelijk zeker eens na voor je opname of opstart.
Heb je recht op verhoogde tegemoetkoming? Dan betaal je ook bij ons een lager remgeld op bepaalde kosten.
Ga eens na bij je mutualiteit of je recht hebt op een verhoogde tegemoetkoming. Mensen met een laag inkomen, kunnen beroep doen op deze extra steun als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Mensen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming, betalen ook bij ons minder remgeld voor bepaalde kosten.
Lukt het nog steeds niet je factuur tijdig te betalen? Neem gerust contact op met de sociale dienst van je afdeling, of contacteer onze boekhouding op het nummer 053/76.21.25.
Door wettelijke regels en voorschriften kan een factuur er soms ingewikkeld uitzien. Aan de hand van deze infobrochure kan je de verschillende kostenposten terugvinden.
Heb je nog vragen? Neem gerust contact op met onze patiëntenadministratie. Deze dienst is elke werkdag open van 9u tot 12u en van 12u45 tot 16u45. Tel. nummer: 053/76.21.31.
Ja. Per dag dat je in ons ziekenhuis verblijft, rekenen we jou een zogenaamde ‘ligdagprijs’ aan. Dit is een vooraf bepaald bedrag voor de kosten van je verblijf en zorg.
Afhankelijk van de duur van jouw opname, verandert je persoonlijk aandeel (remgeld) voor de verblijfskosten en voor de honoraria van de betrokken artsen.
Via deze link vind je een overzicht van je persoonlijk aandeel in functie van je verblijfsduur en of je recht hebt op een verhoogde tegemoetkoming of niet.
© Copyright 2024. All Rights Reserved