De kernopdracht van PC Ariadne is het leveren van een kwalitatieve, veilige en professionele zorg aan onze cliënten en bewoners, gericht op herstel en maatschappelijke integratie.
Alle artsen en medewerkers leveren elke dag inspanningen om de patiëntveiligheid te waarborgen en de hoogste kwaliteit van zorg te leveren. We hebben dan ook verschillende meetinstrumenten en interne processen die ons helpen om continu te verbeteren. Daarover lees je meer hieronder.
Het PZ (psychiatrisch ziekenhuis) Ariadne behaalde in januari 2021 een eerste ziekenhuisbrede accreditatie in samenspraak met Qualicor Europe. Dit internationale kwaliteitslabel betekent dat het ziekenhuis kan aantonen dat de zorg en ondersteunende processen op een veilige en kwaliteitsvolle wijze georganiseerd zijn en dat er een cultuur aanwezig is, gericht op continue verbetering van de kwaliteit.
In oktober 2021 werd het startschot gegeven voor een nieuw accreditatietraject voor het PZ, de PVT’s (Psychiatrische Verzorgingstehuizen) en de mobiele teams langdurige en acute zorg. Het nieuwe traject kreeg de slogan ‘Hart voor Herstel’.
In januari 2024 mochten de medewerkers van onze PVT’s en ook de mobiele teams langdurige en acute zorg het gouden Qualicor label in ontvangst nemen.
Onze inspanningen op het vlak van kwaliteit stoppen echter niet met de accreditatie. We investeren daarnaast nog in andere processen en metingen:
We vinden het belangrijk om onze cliënten en bewoners en hun familie en/of naasten actief te betrekken bij de zorgverlening om veiligheidsrisico’s en incidenten maximaal trachten te voorkomen. Je kan als cliënt tijdens jouw verblijf in ons ziekenhuis ook een belangrijke bijdrage leveren aan je eigen veiligheid en welbevinden. Hoe je dat kan doen, vind je terug in onze brochure ‘veilig verblijf in het ziekenhuis’. Vraag er gerust naar bij ons personeel.
Doen er zich ondanks onze inzet toch incidenten voor waarin jij je, als cliënt, bewoner of naaste niet correct behandeld voelt, kan je ons dat steeds melden. Praat met de betrokken medewerker of arts. Als dat niet lukt of je komt niet tot de gewenste oplossing, kan je je ook richten tot de interne of externe ombudsdienst. Ben je betrokken bij een (bijna-)incident of heb je suggesties om de kwaliteit of patiëntveiligheid te verbeteren? Meld dit via het e-mailadres: kwaliteit@pcariadne.be.
Om het risico van een verkeerde toediening te minimaliseren is er een zorgvuldig beleid uitgewerkt voor het ziekenhuis. Tijdens jouw verblijf zullen de verpleeg- en zorgkundigen jouw naam bevragen alvorens de medicatie toe te dienen. Aan de hand van deze persoonsgegevens en jouw foto aanwezig op het medicatiebakje wordt jouw identiteit gecontroleerd. Verder vragen we ook dat je bij opstart een correcte, volledige en recente overzichtslijst van al jouw medicatie meebrengt. Bij aankomst wordt deze lijst met jou overlopen.
Om de kans op valincidenten zo klein mogelijk te houden, stellen we je bij opname een aantal vragen. Op die manier proberen we het valrisico beter in te schatten. In geval van een verhoogd valrisico worden samen met jou de mogelijke acties in kaart gebracht. Eventuele zorgen of vragen hieromtrent mag je zeker melden bij aankomst.
Meer informatie vind je terug in deze folder.
Grote geldsommen of kostbare voorwerpen laat je beter thuis. Het centrum is niet aansprakelijk voor verlies of diefstal.
Heb je toch iets kostbaars mee? Bewaar je waardevolle voorwerpen in de afsluitbare kast op je kamer.
© Copyright 2024. All Rights Reserved